הרפואה האלטרנטיבית - גישות טיפול ומעקב

עם כל הכבוד לרוחניות ולאנשי הטבע, מה שהכי חשוב זו בריאותכם. כל טיפול יכול לעזור לאדם בריא. כל אחד ירגיש טוב יותר שיקבל תשומת לב, במיוחד אם הוא משלם עליה. כשאתה באמת חולה צריך להיות יותר חשדן. יש להפריד בין חוויה נחמדה ומעניינת לבין טיפול יעיל שגם מקדם את הגוף מבחינה בריאותית. היו כנים עם עצמכם – לא חשוב כמה נחמד המטפל, ועד כמה עזר לגיסתכם להיפטר מהפריחה על הגב. אם לאחר תקופת ניסיון מוגדרת בה התנסיתם בכל היבטי הטיפול אתם לא חשים שיפור, היפרדו כידידים, ועברו למטפל אחר או לשיטת טיפול שונה. חבל על הזמן שלכם, חבל על הכסף, ויותר מכל – חבל על הבריאות.

חשיבותם הרבה של הטיפולים האלטרנטיביים בעיני – מעבר ליעילות הטיפול עצמו – הינה המעבר מפאסיביות לאקטיביות. החולה שעד כה השתרך בהמתנות ארוכות לטיפול קונבנציונלי, אשר בסיומו קיבל את אותה תרופה שלא תמיד עוזרת, מקבל פתאום אחריות על בריאותו. ברגע שהחלטתי ש-"יש מה לעשות!", הרגשתי לראשונה שאני עושה משהו כדי לרפא את עצמי. ההחלטה להפסיק לחכות לתרופות שיעשו את העבודה, היא נקודת ציון חשובה בהתמודדות עם המחלה. התקווה והאמונה הנובעות מהשינוי הזה, יכולות לבדן להביא לשיפור המיוחל ולהצלחת הטיפול.

על נוכלים וגנבים

אגלה לכם סוד: לא כל מי שנראה רוחני ומחובר לטבע, מנהל קליניקה יפה ומסודרת המוצפת בריח קטורת נעים, ובפוסטרים של גוף האדם מחולק לפרוסות ומרידיאנים – יודע מה הוא עושה. שוק הריפוי האלטרנטיבי הומה נוכלים רבים ובטוחני שדווקא המקצוענים בתחום יסכימו איתי. במקרה שתפלו על אחד מהם, אובדן הכסף עלול להתגלות כצרה הקטנה שהוא יגרום. כשם שיש טיפולים שיכולים לעזור כך ישנם כאלו היכולים להזיק. לכן, עוד לפני שמתחילים את הטיפול חשוב לברר מספר פרטים על המטפל (דרך המלצות או בשאלות ישירות): היכן למד? כמה זמן הוא במקצוע? האם יש לו ניסיון בתחום בו יש לכם בעיה? החשוב מכל הוא לדעת שטיפול אינו חתונה קתולית – תמיד אפשר לעזוב באמצע. זכרו גם שטיפול כושל אינו מעיד בהכרח על כישלון התחום עצמו – יתכן מאוד שהכישלון נבע מרמתו הנמוכה של המטפל.

מאפייניהן המיוחדים של מחלות הקרוהן והקוליטיס הכוללים העדר תרופה אפקטיבית, סימפטומים שקשה להגדיר במדויק את מקורם ועוצמתם, והקשר בין חומרת המחלה למצב הנפשי; כל אלו מהווים קרקע פורייה לטיפולים האלטרנטיביים. המטפל יכול לרכוש את אמון החולה בנקל, ולעיתים ללא כל בסיס. אני, כחולים רבים אחרים, מוכן לנסות כמעט כל טיפול שביכולתו לעזור לי להתגבר על המחלה. במסגרת ניסיונות אלו עברתי במהלך השנים בין עשרות מטפלים אלטרנטיביים ועל פני מספר לא מבוטל של תחומי ריפוי, מוכרים יותר או פחות. המסקנה הברורה היחידה שעולה משנים אלה – אין תרופה למחלת הקרוהן. ישנם סוגים רבים של טיפולים היכולים לעזור למחלה לשכוך לתקופה מסוימת, אולם מי שמבטיח שבכוחו לרפא אתכם מהמחלה – ברחו ממנו כמו מאש !

איני מתכוון לרפות את ידיכם בשלל האזהרות הללו. אין לי ספק שחולה המעוניין לשפר את מצבו חייב לשלב טיפול אלטרנטיבי לצד הקונבנציונלי. הדבר מצריך זהירות וסבלנות אך התמורה בהחלט משתלמת.

הדברים האמורים להלן מקורם בניסיוני האישי כמטופל – חלק מהטיפולים המתוארים שיפרו את מצבי וחלק לא השפיעו כלל או אף החמירו אותו. בכל מקרה, אין במידע זה כדי לתת תמונה מקיפה ומקצועית לגבי שלל הטיפולים האלטרנטיביים הקיימים, והוא בבחינת המלצה בלבד. כולי תקווה שהוא יסייע בעדכם למצוא את שיטת הטיפול והמטפל המתאימים לכם. 


1)      כללי אצבע בבחירת שיטת טיפול ומטפל:

א)     כל טיפול שמחמיר את מצב המחלה כבר בתחילתו, לעולם לא יתרום לשיפור המצב בעתיד (גם אם המטפל יגיד לכם אחרת). עם זאת, במידה ואין החמרה, חשוב להיות סבלניים ולתת את הזמן גם אם בהתחלה אין ממש שיפור. ישנם טיפולים שכדי לאמוד את השפעתם נדרש זמן.

ב)     כל מי שטוען שיש לו תרופה או טיפול פלא שיעלים לכם את המחלה – ברחו ממנו. האדם היחיד שיכול לרפא את המחלה הוא החולה עצמו. כמובן שישנן תרופות וטיפולים שונים המעניקים תקופות ארוכות של רגיעה מהמחלה עד שנדמה כי היא נעלמה כלעומת שבאה. לעיתים קרובות הדבר מתברר כאשליה, אשר עלולה להקהות את מנגנוני הזהירות של החולים, ולחבל בהרגליהם. ההתקף, שלא יאחר לבוא, יחזיר אותם עד מהרה אל המציאות.

ג)       אם זה מרגיש יקר זה כנראה באמת יקר: מניסיוני, המטפלים הטובים ביותר אינם דווקא היקרים ביותר. מטפל אשר מתמחר את זמנו ביוקר, לרוב לא ישקיע את כל כולו במטופל, כפי שהייתם מצפים.

ד)      אם המטפל מורה ליטול יותר משלושה שיקויים, כדורים או תמיסות – זה בדיוק הזמן להתחיל לשאול שאלות. נתקלתי בלא מעט מטפלים המשווקים תרופות בעצמם או שקשורים לבית מרקחת כזה או אחר, ומנסים לגרוף רווחים על גבכם. בשקלול מחיר הטיפול החשיבו גם את התרופות. 

ה)     יש לברוח ממטפל המרשה לעצמו להתערב בטיפול התרופתי הקונבנציונאלי – על כל מטפל להתרכז בתחום בו הוא מבין.

ו)        כל טיפול חדש צריך לנסות בהדרגה על מנת לבחון את השפעתו על גופכם.

ז)       לא לנסות כדור, תמיסה או משקה שאין לו "אבא ואמא" – לא צריך לנסות כל תרופה או צמח שמישהו מצא בפיקניק ביער בן שמן. ודאי לא כאלה שאין מאחוריהם מטפל אחראי ושיטת טיפול מסודרת. זכרו – נזקים ניתן לגרום בקלות רבה.

ח)     הקשיבו לגופכם לפני שתקשיבו למטפל כלשהו.

 

"החיים הם כאב. כל מי שאומר לך משהו אחר מנסה למכור לך משהו...",  ויליאם גולדמן, "הנסיכה הקסומה" [i].



פרק זה יפורסם במלואו בספר, ובו נסקור את שיטות הטיפול האלטרנטיביות.




[i] ויליאם גולדמן, "הנסיכה הקסומה"  (The Princess Bride).








תגובה 1:

  1. זה נכון שטיפול כושל לא מעיד על כל התחום, כמו שניתוח כושל לא מעיד שכל הניתוחים מסוג זה אינם מומלצים. יחד עם זאת, חשוב להבין שטיפולים אלטנטיבים הינם טיפולים משלימים ועליהם להעשות לצד טיפולים קונבנציונאלים.

    השבמחק

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.